حجت ‌الاسلام اکبری: حضرت خدیجه(س)، الگوی برتر همسرداری است.
31 بازدید
موضوع: تاریخ و سیره
مصاحبه کننده : پایگاه بین المللی همکاری‌های خبری شیعه
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت شفقنا/خبرگزاری اوا/
تاریخ نشر : Jan 22 2013 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

سالروز ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه(س)؛ حجت‌الاسلام اکبری در گفت‌و گو با شفقنا: حضرت خدیجه(س)، الگوی برتر همسرداری است

سالروز ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه(س)؛ حجت‌الاسلام اکبری در گفت‌و گو با شفقنا: حضرت خدیجه(س)، الگوی برتر همسرداری است

یکى از ابعاد مهمّ سبک زندگی اسلامی که سهم بسزایی در نشاط و تحرّک خانواده و در نتیجه، جامعه و حرکت آن به سوی کمال و سعادت دارد، «سبک شوهردارى» بانوان است؛ همان که در لسان شریف پیامبر هنگامی که یکی از زنان مسلمان خدمت آن حضرت مشرّف شد و از وجود مبارک ایشان پرسید که چرا زنان از جهاد معاف شده‌اند؟ پیامبر اعظم (ص) فرمودند: «جهاد المرأة حُسن التبعّل؛ جهاد زن، خوب شوهرداری زن است.»آری! اگر جامعه‌ای بخواهد بنیان زندگی خانوادگی - که نتیجتاً مستحکم‌شدن بنیان‌های زندگی اجتماعی را در پی دارد- با شالوده‌های متین و نامتزلزل بنا نماید، باید الگوی برتر برای سبک رفتار زن با شوهر در خانواده‌ها را بشناسد و پس از شناسایی، آن را به منصّه ظهور برساند. البته همان‌طور که روشن است، سبک شوهرداری یکی از مهمترین ابعاد سبک زندگی اسلامی است و همه آن نیست بلکه سبک همسرداری توسّط مردان مسلمان هم از ابعاد دیگر سبک زندگی است که خود، بحث و مجالی دیگر می‌طلبد.

حجت‌الاسلام محسن اکبری کارشناس امور مذهبی در گفت‌وگو با شفقنا (پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه) درباره یکی از برترین الگوهای سبک زندگی اسلامی در بُعد «سبک شوهرداری» گفت: اسلام عزیز در این زمینه نمونه‌های متعددی ارائه داده است که یکی از مهمترین آنها، زندگی پیامبر مکرّم اسلام (ص) با حضرت خدیجه (س) است.زندگی اولین بانوی مسلمان با پیامبر مکرّم اسلام(ص) که اولین خانواده مسلمان را تشکیل داده بودند، سراسر درس و پیام برای زندگی‌ها و خانواده‌هایی بود و است که بعدها به عنوان خانواده‌های مسلمان تشکیل شدند.

او افزود: زنان مسلمان اگر در سبک زندگی اسلامی آن هم در بخش مهمّی از آن مانند «سبک شوهرداری»، روش‌های همسرداری را از حضرت خدیجه(س) فرابگیرند و آن را به کار ببندند به یقین خواهند توانست گرم‌ترین و پرمحبّت‌ترین خانواده‌ها را پایه‌ریزی نمایند و خود، الگویی برای دیگران شوند.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: حضرت خدیجه (س) که خود را اولین زن تشکیل‌دهنده یک خانواده مسلمان می‌دانست با شیوه‏هاى مختلف «سبک شوهرداری» یک زن مسلمان را در معرض دید همگان قرار داد تا نشان دهد که می‌توان از گوشه‌ی یک محیط کوچک مانند منزل و محدودترین روابط اجتماعی مثل رابطه زن و مرد، یک دین و رسالت جهانی را تقویت و موجب رشد هر چه بهتر آن شد و الگویی به وسعت همه جهان و همه ازمنه برای تقویت بنیان خانواده اسلامی بنا نهاد.

نمونه‌هایی از «سبک شوهرداری» حضرت خدیجه

نگرش ارزش‌مدارانه به همسر

حجت الاسلام اکبری بیان کرد: اولین ویژگی و امتیاز حضرت خدیجه (س) نسبت ‏به وجود مبارک پیامبر، درک ارزش‏های واقعی او در برابر درخشش فریبندگی‏های مادی و ظاهری بود. خدیجه (س) معنای فضایل و کمالات انسانی را به خوبی شناخته بود و چون توانست آن را تنها در وجود پیامبر اکرم بیابد، حاضر شد در لحظه به لحظه زندگی از ابتدای آن تا آخرین ثانیه‌ها، تمام شخصیّت و دارایی خود را برای درک آن فدا کند.اگر زن مسلمان نگرشی ارزشی به همسر خود داشته باشد و خوبی شوهر را در وجود کمالات دینی و الهی بداند نه امتیازات مادی و ظاهری، می‌تواند پیوندی عمیق و ناگسستنی با شوهر ایجاد کند که علاقه‌های ظاهری و ابراز احساسات معروف در خانواده‌ها، پرتو ناچیزی از عظمت این عشق حقیقی به حساب می‌آید.

احترام به شخصیّت همسر

او در ادامه به دوّمین نمونه «سبک شوهرداری» حضرت خدیجه اشاره کرد و گفت: خدیجه به رغم اموال فراوان و موقعیّت اجتماعی ویژه‏ای که داشت، در برخورد و مواجهه با رسول اکرم (ص) همواره حریم حرمت او را پاس می‏داشت و کوچک‏ترین رفتاری که نشانی از اظهار برتری دهد از خود بروز نمی‏داد.

جلوه‏ای عالی از این رفتار را می‏توان در ماجرای عروسی آن حضرت سراغ گرفت. آن وقت که مراسم عقد پایان یافته بود و پیامبر می‏خواست ‏به خانه عمویش ابوطالب برگردد، حضرت خدیجه (س) این‌گونه همسر خود را مخاطب قرار می‏دهد: «إلی بیتک. فبیتی بیتک و أنا جاریتک؛ به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم» یعنی موقعیت مالی و اجتماعی زن هیچ‌گاه نباید سبب برتری‌جویی بر شوهر شود بلکه باید موقعیت مالی و اجتماعی را در خدمت اهداف دینی و مذهبی مرد قرار داد و با این کار به عمیق‌تر شدن پیوند زن وشوهر همّت گماشت.

تلاش دائم جهت جلب رضایت همسر

فارغ التحصیل مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره در ادامه به نمونه‌ای دیگر از شوهرداری آن حضرت اشاره‌ای داشت و بیان کرد: خدیجه (س) تمام سعی و توان خود را به کار می‏برد تا امور منزل را مطابق میل و خواسته پیامبر اکرم (ص) اداره کند.

به طور مثال آن حضرت چون به میزان علاقه پیامبر به عبادت آگاه و مطّلع بود، چنان رفتار می‏کرد که پیامبر به راحتی به عبادت و راز و نیاز با خداوند عالمیان مشغول باشد و حضور خدیجه را مانعی برای عباداتش نداند.

آری! اگر زن مسلمان، در تمام ابعاد زندگی بکوشد تا رضایت خاطر شوهر را فراهم آورد، کانون خانواده به محیطی امن و آرام برای رسیدن به سعادت و خوشبختی تبدیل خواهد شد که هرگز مادیات و ظاهرسازی‌ها – اگر به اندازه کوه‌ها هم باشد- این چنین تأثیری نخواهد داشت.

روش طرح خواسته‏ها و نیازمندی‌ها

او گفت: بدون شک هر زنى از شوهر خویش انتظارات و توقّعاتى دارد. نیازها و درخواست‏هاى معقول زن، اگر در محیطى پر محبّت و توأم با حفظ حریم‏هاى اخلاقى و به صورت غیرمستقیم انجام گیرد، در تحکیم روابط خانوادگى و افزایش محبّت تأثیرى فوق العاده خواهد داشت.

اکبری ادامه داد: حضرت خدیجه (س) خدمات زیادى را در خانه پیامبر اکرم (ص) انجام داده و صدمات فراوانى متحمّل شده بود، از این رو به صورت طبیعى مى‏توانست انتظارات و توقّعاتى را نیز از آن حضرت داشته باشد، امّا هیچ‏گاه خواسته‏هاى شخصى خود را مستقیم بیان نمى‏کرد بلکه اهتمام داشت که آنها را به عنوان یک پیشنهاد یا خواهش غیر واجب و با کمال ادب و احترام مطرح نماید و این رویّه و سبک تا آخرین لحظات هم ادامه داشت.

به طور مثال خدیجه (س) هنگامى که وصیّت‏هاى خود را بیان مى‏کرد، آنها را در قالب یک گفت وگوى صمیمانه مطرح نمود و گفت: «یا رسول‏ الله! مى‏خواهم خواسته‏اى را توسط دخترم فاطمه به شما برسانم و شرم دارم آن را مستقیم بازگو نمایم.» پیامبر از منزل خدیجه بیرون رفت. آن‏گاه خدیجه دخترش فاطمه را صدا کرد و به او گفت: «عزیزم! به پدر بزرگوار خود بگو که مادرم مى‏گوید: من از قبر هراسناکم، دوست دارم مرا در لباسى که هنگام نزول وحى به تن داشتى کفن کرده و در قبر بگذارى.»بلی! اگر زن خواهش و خواسته‌ای هم از شوهر خود دارد بیان مستقیم و آن هم با طلبکاری و به صورت غیر محبّت‌آمیز اگر چه در ظاهر شاید او را به خواسته‌اش برساند امّا از حرارت و گرمی کانون خانواده او می‌کاهد.بانوی اسلامی خواسته‌ها و نیازمندی‌های خود را مانند اول بانوی مسلمان، در قالبی صمیمانه و محبّت‌آمیز مطرح می‌کند تا علاوه بر رسیدن به خواسته خود، بتواند بنیان خانواده را مستحکم‌تر نماید.

ابراز و اظهار علایق و محبّت

حجت الاسلام اکبری اضافه کرد: یکی از نمونه‌های بارز «سبک شوهرداری» حضرت خدیجه (س)، ابراز محبّت و احساسات به همسر گرامی خویش بود.شما این اشعار که منسوب به آن حضرت است را بخوانید و ببینید که چگونه یک زن مسلمان، همسر خویش را خطاب می‌کند: «فلو أنّنى امشیت فى کل نعمة/و دامت لى الدنیا و ملک الأکاسرة/فما سویت عندى جناح بعوضة-اذا لم یکن عینى لعینک ناظرة» یعنی اگر تمام نعمت‏هاى دنیا و سلطنت‏هاى پادشاهان را داشته باشم و ملک آنها همیشه از آن من باشد، به نظر من به اندازه بال پشه‏اى ارزش ندارد زمانى که چشم من به چشم تو نیفتد.»امثال این ابراز محبّت‌ها در بین خدیجه و پیامبر گرامی اسلام فراوان به چشم می‌خورد که نشان از نقش مهم ابراز احساسات و علایق در استحکام بنیان خانواده دارد.

آدرس اینترنتی