بنویسید "موسیقی" بخوانید "مواد مخدر"
313 بازدید
تاریخ ارائه : 9/30/2014 9:59:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسمه تعالی

بنویسید "موسیقی" بخوانید "مواد مخدر"

واکاوی اندیشه های امام خمینی ره درباره موسیقی

به قلم: محسن اکبری

سال تحصیلی جدید، سال نوشکوفایی جان های مشتاق علم و معرفت – گرچه مسیر علم را آغاز و پایانی نیست- آغاز شد.

شور توأم با شعوری که این روزها در مدارس و دانشگاه ها، چشم هر بیننده ای را خیره می کند و اعجاب هر نظاره کننده ای را برمی انگیزد، سبب و علّتی جز عشق به علم و بینش و بصیرت ندارد.

آری! این قدرت جذّاب علم است که جمعیت های انبوه دانش پژوهان را به سوی خود فرا می خواند و چه زیباست مشاهده این مناظر زیبا که بهجت و سروری با لذّت تر از آن نیست؛ مشاهده جمعیتی که به قول آیت الله العظمی صافی، می دانند که: آینده از آنِ ملّت های عالم و داناست.

و امّا در میان این هیاهوی برخاسته از فطرت حق جوی انسان های علم آموز، خبرهایی هم هست که ناگاه بدن انسان را به لرزه درمی آورد و از بهجت و نشاط بوجودآمده از انبوه جمعیت دانش پژوهان، به شدّت می کاهد.

خبر چیست؟ «ایجاد ۳۲ هنرستان موسیقی در ۳۲ استان کشور»!!!

در ایّامی که همه بینش آموزان و بصیرت پویان، گام در مسیر دانش قرار می دهند تا با سرعت هر چه تمامتر به قلّه های رفیع علم و کمال و سعادت دست یابند، بودجه هایی کلان صرف «نا علم» هایی می شود که بارها و بارها عالمان و اندیشمندان؛ چه در قبل از انقلاب و چه بعد آن، نسبت به رواج آن هشدار داده اند.

نمونه ای از قبل از انقلاب اسلامی را از زبان فقیه، دانشمند و مورّخی معاصر نقل می کنم که ایشان در جایی فرموده اند: در زمان رژیم غیر اسلامی و منحوس رضاخانی وقتی قرار بر آن شد که در مدارس، موسیقی تدریس شود، مرحوم آقا ضیاء الدین دُرّی - که از فحول علماء معقول و در اوایل از سردمداران مشروطه بود- با گفتن چند بیت شعری بالبدیهة، افتضاح این امر را متذکّر شد و همین نهی از منکرش سبب لغو این خلاف شد و او اینگونه سروده بود: دانش‌آموز این دبیرستان * علم تفسیر داند و قرآن* واجبات و اصول دین داند* سخن از حشر و نشر می‌راند* ممتحن ساز و عود می‌خواهد * بربط و چنگ و رود می‌خواهد* به خیالش که مجلس رقص است * چون نداند برای او نقص است* گر همین است علم و فضل و هنر * که بدانند صوت .......* سال آینده گر بُدم زنده * باغ وحشی بنا کنم بنده* که نه آمریک باشد و لندن * نه به پاریس و ورشو و برلَن* بهر تعلیم این دبیرستان * لولیان آورم ز هندوستان * گاه نی می‌زنیم و گاهی می * به خوشی سال را نماییم طیّ

و اگر چه نقل سخنان همه دانشمندان و فرزانگان بعد از انقلاب در این کوتاه مجال، ممکن نیست ولی به ذکر کلماتی از رئیس عقلاء انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره در این باب بسنده می کنم که در مضرّات این "نا علم" در جای جای بیاناتشان اینگونه فرموده اند:

* «موسیقى تضعیف مى‏کند روح انسان را. موسیقى اسباب این مى‏شود که انسان از استقلال فکرى مى‏افتد.صحیفه امام، ج‏9، ص157»

* «اگر شما علاقه دارید به اسلام، علاقه دارید به کشور، علاقه دارید به ملت خودتان، این دستگاهى که دست شما هست- همه دستگاه ها که نمى‏تواند همه دخالت بکنند- هر کسى آنجایى که دارد، این دستگاهى که دست شماهاست این دستگاه را اصلاحش کنید؛ یعنى غربى نباشید، غرب زده نباشید، که حتماً باید بین این خبر و این خبر، موسیقى باشد، این غربزدگى است، یک طرح دیگرى درست کنید، یک چیز دیگرى. اخبار را زیادترش کنید، یک کارهایى بکنید که موسیقى را ترکش کنید. شما خیال نکنید که موسیقى یک چیزى است براى یک مملکت مترقى. موسیقى خراب مى‏کند دِماغ بچه‏ هاى ما را؛ مغز بچه ‏هاى ما را فاسد مى‏کند. دائماً تو گوش یک جوان موسیقى باشد، این دیگر به کار نمى رسد؛ این دیگر نمى‏تواند فکر جدّى بکند. اینکه ما مى‏گوییم که اینها را از بین ببرید و مکرر من گفته‏ام، شاید تا حالا ده مرتبه بیشتر من به آقاى قطب زاده گفته‏ام که آقا این را بردارید از آن، مى‏گوید نمى‏شود. من نمى‏دانم این «نمى‏شود» یعنى چه؟ چرا نمى شود؟ شما به عرض من گوش بکنید. من عرض مى‏کنم که اگر ما یک کارى که صلاح ملتمان است بکنیم، غربیها یا غرب زده‏ها بیایند به ما اشکال بکنند و بگویند که اینها کهنه پرستند، ما باید دست برداریم برویم سراغ آنها؟ یا نه، ما باید مصلحت خودمان را ملاحظه کنیم. ما باید ملاحظه کنیم به اینکه این دستگاهى که باید معلّم جمعیت باشد، باید مربى جمعیت باشد، باید سازنده باشد، انسان جورى بار بیاورد که در فکر مقدّرات خودشان نباشند، دنبال این باشند که بنشینند اینجا، و عرض بکنم که این مسائل را از سمع و بصر تحویل بگیرند، و باطنشان اصلًا بعد از چند روز خراب بشود، تهى بشود. اینجا باید مسائل آقا، مسائل تلویزیون و رادیو مسائل جدى باید باشد. مسائل موسیقى، مسائل هزل است، نه مسائل جدى. شما باید مسائلتان مسائل جدى [باشد]. شما مى‏خواهید یک مملکت درست بکنید. صحیفه امام، ج‏9، ص157»

* «و از جمله چیزهایى که باز مغزهاى جوان ها را مخدّر است و تخدیر مى‏کند موسیقى است. موسیقى اسباب این مى‏شود که مغز انسان وقتى چند وقت به موسیقى گوش کرد، تبدیل مى‏شود به یک مغزى غیر آن [مغز] کسى که جدّى باشد. از جدّیت، انسان را بیرون مى‏کند، و متوجه مى‏کند به جهاتى دیگر. تمام این وسائلى که حالا این بعضیش بود، و الى ماشاء اللَّه وسائل درست کرده بودند، همه براى خاطر این بود که ملت را از مقدّرات خودش غافل کند، و متوجه به جهات دیگر بکند، منحرف کند او را از مسائل روز که مبادا مزاحمش بشود. این یک برنامه بسیار مفصّلى بوده است که طرح شده؛ نه این است که مِنْ باب اتفاق مثلًا این مسائل واقع شده. نخیر، این یک طرح هایى است که آنهایى که طرّاح هستند طرح کردند، که این جوان ها را به تباهى بکشند. صحیفه امام، ج‏9، ص201»

* «اینکه مى‏گویند که اگر چنانچه موسیقى در رادیو نباشد آنها مى‏روند از جاى دیگر مى گیرند موسیقى را، بگذار بگیرند از جاى دیگر، شما عجالتاً آلوده نباشید؛ آنها هم کم کم برمى گردند به اینجا. این عذر نیست که اگر موسیقى در رادیو نباشد، آنها مى‏روند از جاى دیگر موسیقى مى‏گیرند. حالا اگر از جاى دیگر موسیقى بگیرند، ما باید به آنها موسیقى بدهیم؟! ما باید خیانت بکنیم؟! این خیانت است به یک مملکتى، خیانت است به جوان هاى ما. این موسیقى را حذفش کنید به کلى، عوض این یک چیزى بگذارید آموزنده باشد. کم کم مردم را و جوان هاى ما را عادت به آموزندگى بدهید؛ از آن عادت خبیثى که داشتند برگردانید. اینکه مى‏بینید که جوان ها اگر این نبود مى‏روند سراغ موسیقى دیگر، براى این که اینها عادت کردند! این شاهد بر این است که جوان هاى ما فاسد شدند. الآن ما موظّفیم که این نسلى که فاسد شده برگردانیم به صلاح و نگذاریم این کوچک هاى ما فاسد بشوند، اینها را جلویش را بگیریم، باید جدّ باشد این مسائل. اختلاط زن و مرد در اطراف دریا از همان نقشه‏ها بوده است، باید مردم جدیّت کنند خودشان جلو بگیرند. و دستگاه هاى انتظامى و حکومت ها و اینها جلوگیرى بکنند، خود مردم جلوگیرى بکنند. رادیو این معنى را تبلیغ بکند که نباید این طور بشود، مفاسدش را به آنان بگوید. صحیفه امام، ج‏9، ص206»

و بعد از نقل کلمات امام راحل و متعهّدمان و دعوت خوانندگان به مطالعه بیشتر در این باره، در آخر این مقال به درگاه خداوند متعال، عرض حاجت نموده و از حضرتش مسألت داریم که افکار و اندیشه های مربّیان و برنامه ریزان جامعه اسلامی را در مسیر مستقیم خودش قرار بدهد و از مشوب شدن به آلودگی هایی نظیر آنچه در این نوشتار آمد دور سازد که والله هو الهادی الی الصّواب.