آیا حضرت علی ع مصحفی غیر از قرآن داشته‌اند؟!
22 بازدید
تاریخ ارائه : 9/28/2013 10:22:00 AM
موضوع: تاریخ و سیره

حقیقت مصحف حضرت علی علیه‌السلام

سؤال. شيعيان مى‌گويند كه نسخه‌اى از قرآن پيش على بود که به همان صورت که قرآن نازل شده ترتيب داده شده است. از آنها مى‌پرسيم که على بعد از عثمان به خلافت رسيد. پس چرا او اين قرآن کامل و دست‌نخورده را بيرون نياورد؟

پاسخ. اين قرآن با همين قرآني که تا امروز در دست شيعه و سنّي يگانه قرآن است اختلافي ندارد. اگر تفاوتي باشد در همان بيان شأن نزول‌ها است که اگر بيان و منتشر مي‌شد بسياري را زير سؤال مي‌برد و بعد که اميرالمؤمنين عليه‌السلام به ظاهر هم عهده‌دار ولايت شد، مجال اظهار آن قرآن با آن شأن نزول‌ها فراهم نبود. جنگ جمل، صفين و فتنه خوارج، حوادث بزرگي بود که اميرالمؤمنين عليه‌السلام را از پرداختن به امور منع می‌کرد.

اين قرآن، متضمّن تاريخ و زمان نزول آيات و سُوَر بود که دانستن آن بسيار با اهميت بود، ولي معنايش اين نيست که قرآن ديگری بوده است.

شما از اين‌که اميرالمؤمنين عليه‌السلام - که از زمان نزول اولين آيه از قرآن با پيغمبر اکرم صلي‌الله عليه و آله همراه بود و مخاطب به اين خطاب بود «إِنَّكَ تَسْمَعُ‏ مَا أَسْمَعُ‏ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِیّ‏»[1]- نسخه خاصي از قرآن داشته ابا داريد، ولي از اين‌که چند تن ديگر هم نسخه‌ای از مصحف داشته باشند، مثل حذيفه، ابن‌مسعود، ابي بن کعب، مقداد، معاذ بن جبل و ابوموسي اشعري[2] ايرادي نداريد و قبول مي‌کنيد که عايشه هم نسخه‌اي از مصحف داشته باشد[3] و طبق آنچه در تفاسير بزرگان خودتان آمده است، «مصحف عايشه» مي‌گوييد.

چرا قبول مي‌کنيد که بخش مهمّي از قرآن پيش عايشه از بين رفته است و اين قرآن که دست مسلمين است فاقد آن است؟

ابن ماجه در سنن خود از عايشه نقل مي‌کند که گفت: آيه رجم و رضاع کبير ده مرتبه پيش من بود که به واسطه اشتغال به موت رسول خدا صلي‌الله عليه و آله از بين رفت![4]

منبع: كتاب صراط مستقيم؛ تأليف حضرت آيت الله العظمي صافي

[1]. شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید، ج13، ص184.

[2]. اسد الغابة، ج4، ص216.

[3]. تفسير نسائى، ج2، ص37؛ تفسير بغوى، ج2، ص331.

[4]. سنن ابن ماجه، ج1، باب رضاع الکبیر، ص625، حديث1944.